Recept som Ida(minatrerum)beställt......

TACOPAJ !!!               CA: 4 PERS gör dubbelsats så går det att göra i en ugnsplåt.

2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
½ tsk salt                              Blandas som deg.
2 tsk bakpulver                    Breds ut i form.
50 g. smör
1 ½ dl vatten

500 gr köttfärs och tacokrydda steks.

2 dl creme fraiche
4 msk majonäs                 Blandas
3 dl riven ost

Häll köttfärsen i formen med pajdegen.Hacka lök,tomater,majs och krossa tacoschips.
Bred över oströran. På toppen ett lager ost gärna mozzorella.

Grädda i 200 grader tills den fått fin färg ca: 10-20 minuter.

LYCKA TILL !!!!

VÄSTERBOTTENSOSTPAJ !!!

Smördegsplattor 1-2 st.
Grädde ca: 5 dl
V-botten ost(riva)5-6 dl.
krydda med vitpeppar,salt
3 st ägg

Smördegsplattorna kläs i en form. Grädden,äggen och osten blandas och kryddas.
Slås ner i formen. Grädda i 200 grader ca:40-50 min(syns på färgen när den är klar)

FESTPAJ !!!

Pajdeg:

3dl vetemjöl
150g margarin
1krm salt
3 dl riven ost
1 dl kallt vatten

Till pensling: 1 ägg

Fyllning 1:

300g köttfärs
1 gullök
2msk margarin
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor

Fyllning 2:

2 msk margarin
2 msk vetemjöl
1 burk sparris med spad ca 425g
2 dl grädde
1 dl riven ost
½tsk salt och svartpeppar

Gör så här:
Pajdeg: blanda mjöl,margarin,salt och riven ost.Tillsätt det kalla vattnet.Låt vila svalt en stund.

Fyllning 1: Bryn färsen och hackadlök i margarin.Krydda med salt,peppar och vitlök

Fyllning 2: Fräs smör och mjöl och späd med sparrisspadet.Tillsätt grädde och osten,lite i taget
och rör hela tiden.Stuvningen ska vara tjock och glansig.Skär sparrisen i bitar och lägg i.

Klä en väl smortform med drygt hälften av pajdegen och förgrädda ca 10 min i 225 grader.
Fyll formen först med köttblandningen och sedan sparrisstuvningen.Kavla ut resten av degen och
lägg lock ovanpå.Pensla locket med uppvispat ägg. Grädda i 225g i 30 minuter.

LYCKA TILL!!!!

Kommentarer
Postat av: K

Vad bra med lite nya recept, ska skriva ut dem och sätta i receptpärmen!

Tackar!!

Torsdagskram! K

2008-05-15 @ 09:49:19
Postat av: Ida

Hej!

Så himla gullig du är! Tusen tack!!! Ska skriva ut dom..det är alltid kul med lite nya recept,det är så lätt att fastna i samma spår...man lagar samma samma mat om och om igen! Tack än en gång! KRAM!

2008-05-15 @ 22:45:02
URL: http://minatrerum.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jag är en pajfantast så jag har skrivit ut recepten och de får sin plats i receptpärmen. Tack!

/P

2008-05-16 @ 14:05:36
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Anneli

Jag älskar paj men mig veterligen har jag aldrig smakat/gjort någon där man har ost i degen. Den måste jag prova på. Tack för tipset. Ha en bra helg.

2008-05-16 @ 16:54:33
URL: http://backebo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0